03-09-2010

Hand-schrift = een manier van schrijven.

Tijdens het opruimen van de werkkamer kom ik van alles tegen. Wat kan er weg en wat is de moeite waard om te bewaren. Ik bewaar veel te veel maar ben er van overtuigd dat het vroeg of laat van pas komt. Het moet wel goed geordend zijn zodat ik het terug kan vinden.
Mijn kindertekeningen heb ik altijd bewaard en toen ik in 1986 afstudeerde aan de ABK-M'tricht waren juist die tekeningen een uitgangspunt voor mijn examenwerk. Of je dan al een eigen handschrift hebt ontwikkeld weet ik niet. Je laat je natuurlijk altijd beïnvloeden door je omgeving of door andermans werk. Als kind vond ik MC. Escher fantastisch ietsje later kwam daar Edvard Munch en Pablo Picasso bij. Thuis hadden we een zeefdruk van Lucebert wat ongetwijfeld ook z'n invloed heeft gehad. Maar als ik nu kijk naar die tekeningen zie ik de vroegste uit 1974 en dat wat daarna komt. Onvoorstelbaar zoveel is er eigenlijk niet veranderd het is hetzelfde handschrift.

7 opmerkingen:

  1. Leuk zeg op die manier oude herinneringen doen herleven. Ik weet niet of mensen sowieso ooit echt een handschrift hebben. Dat van mij veranderd nog steeds regelmatig.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een leuk verhaal.
    En ja jij hebt echt een eigen handschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooie herinneringen, die boeken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie tekeningen staan er in, in ieder geval, Helmi!
    Dat opgraven en/of vergelijken van dingen van vroeger zal velen wel overkomen, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je dat allemaal bewaard hebt ! Je hebt je 'handschrift' wat verfijnd, maar ik zie er nog steeds Helmi in !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Helmi,
    Wat is het leuk hier! Je maakt mooie dingen..
    Bedankt voor je reactie op mijn blogontdekkingen, erg leuk om te lezen, allemaal herkenbaar!
    groetjes,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk he, dingen bewaren en er later doorheen bladeren....herinneringen en iedere keer kijk je er weer anders tegen aan.

    BeantwoordenVerwijderen