02-06-2012

Vlierbloesemgelei maken.





Dit is een heerlijke gelei, daarom kook ik nog een pan. Ik pluk niet meer dan nodig. De rest pluk ik in september voor de vlierbessenjam. Nu kun je pas zien waar de vlier overal staat, door z'n witte bloesem valt hij goed op. Als ik de appelsap en de citroenen heb gekookt, haal ik de pan van het vuur en leg ik de bloesemschermen in het vocht. Dit moet nu twee uur trekken en het hele huis ruikt heerlijk naar vlierbloesem. Daarna wordt het gezeefd door een doek en ga ik gelei maken. Om te testen of het dik genoeg is laat ik wat druppels op een bordje vallen. Dit deed mijn moeder vroeger ook zo.
Kijk voor meer vlier recepten op het www!
Eet smakelijk!

8 opmerkingen:

  1. Ik zou het zo van je foto's af willen ruiken, maar dat gaat helaas niet. Ik heb het nog nooit geproefd, maar het zal best lekker zijn. Geniet ervan! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er heeeerlijk uit ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Helmi! Heb je receptje overgenomen, wie weet komt het er eens van. Heb het volgens mij nog nooit geproefd, maar ziet er lekker uit en ben benieuwd naar de geur tijdens het maken!
    Heb je vlierbessen in je tuin staan of zijn ze ook wild te vinden?
    Fijn weekend!
    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vlierbessen staan overal in het wild. In deze tijd vallen ze op door hun witte bloemenschermen. Als je er op gaat letten zie je er steeds meer. Neem een snoeischaar mee als je gaat fietsen en een tasje!

      Verwijderen
  4. Leuk! Weer een vlier-recept om te onthouden! Hoop dat mijn eigen vlier volgend jaar wat rijker bloeit, heb m te grondig gesnoeid.
    Mijn schoonouders hebben behoorlijk wat vlieren staan, die zal ik eens kaalplukken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ziet er heerlijk uit! Ik ben op zoek naar een vlier voor in mijn tuin. Heb vorige week enkele takjes genomen van een vlier in het bos, maar het wil niet wortelen bij mij. Iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Helmi, Lovely photos! There are always so many fun and exciting things on your blog. Lots of lucky children in your world!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmmmmm elderflower syrup, elderflower champane and elderflower fritters :D

    BeantwoordenVerwijderen