29-06-16

Tijd maken voor (ambachts)-Kunst


Het maakt mij niet zoveel uit hoe je dit noemt. Is het Kunst of toegepaste kunst, met een grote of kleine K, is het een ambacht of nijverheid? Hoe het beestje ook heet, ik hou ervan. De donderdagavond hou ik vrij voor dingen die ik graag doe. Door mijn onregelmatige werktijden, is dit de enige avond die doordeweeks niet gevuld is met allerlei verplichtingen. Ik snuffel in mijn ideeƫnboekjes naar tekeningen die ik kan uitwerken om vervolgens te zeefdrukken. Er liggen weer genoeg lapjes klaar om te verwerken.

Als het een wisselvallige zomer wordt, hoef ik me niet te vervelen!   
  
Mezelf vervelen doe ik eigenlijk nooit. Soms zou ik het wel willen, maar ik kan het gewoonweg niet. Er is altijd wel iets wat ik kan of wil doen. Ik denk ook dat ik op een dag eerder tijd te kort kom dan dat ik een uurtje of wat over houd.

25-06-16

Workshop, wat TOON jij?


Vandaag geef ik een workshop in de smeltkroes gemeente Cranendonck. Het is alweer een tijdje geleden dat ze me HIERvoor gevraagd hebben. Dus ik ga aan de slag met wat ik het liefste doe, iets 'nieuws' bedenken. Het gaat om een inloop workshop en het mag dan niet te ingewikkeld zijn. De aanleiding voor deze activiteit zijn de scratch-magic-memo-blaadjes! Het gereedschap maken de kinderen zelf van een wilgenstokje. Ik werk wel vaker met wilgentenen en heb daar verschillende lesjes van. Kijk maar hierhier en hier.
Zin om even te toveren, iedereen is welkom vanaf 1.00 uur tot 16.00!

20-06-16

Inspiratie voor een nieuwe les


Tijdschriften, boeken, schetsboeken, Instagram of Pinterest. Ik kijk graag plaatjes. Mijn eigen (vakantie) foto's bekijken, vind ik heerlijk inspirerend. Als ik alleen al naar de foto's kijk die ik gemaakt heb in Zuid-Frankrijk, dan krijg ik het al warm. Ik maak altijd heel erg veel foto's. Soms van een mooi uitzicht en vaak fotografeer ik deuren en structuren. Bovenstaande foto heb ik gemaakt in het kader van een les-idee. Als kunstenaar/docent ben je toch altijd met je vak bezig, ook al ben je op vakantie. De les heb ik echter nog niet gegeven, maar het idee blijft leuk.

15-06-16

Taal project voor groep 1 & 2


Oh, wat zijn we toch weer druk. Nu is het ook wel zo dat je zelf die keuze maakt en je mag blij zijn dat je werk hebt. Dus ik bepak mijn autootje met allerlei gereedschap en materialen en rij naar heel veel verschillende scholen. Soms voor een uurtje en soms voor een reeks van 10 weken. Werken met groep 1 en 2 is altijd een klein feestje. De kinderen genieten duidelijk van deze les. Ik behandel de kunststroming DADA en de kunstenaar Francis Picabia.


Wat hebben deze kinderen toch mooie collage's gemaakt!

12-06-16

De taal van de dieren


Met het taal project in groep 1 en 2 komt van alles aan bod. Zo hebben we het ook over de taal van de dieren. Deze kinderen weten precies hoe een hond, een kat, een koe en een muis met elkaar praten. Ik laat de kinderen fantasiedieren tekenen d.m.v. sjablonen. Ik gebruik hele en halve ellipsen die ze omtrekken. Vervolgens tekenen ze de contouren met krijt. Dit kun je vervolgens met een penseel uitwassen. Hiervoor heb ik me laten inspireren door Carla Sonheim. Kijk maar eens naar haar werk en boeken. Vergeet het filmpje niet van de 'easy-tombow-rabbits'.


Verrassend om van de kinderen te horen welke taal deze fantasiedieren hebben!

03-06-16

Wat een Weer Weer in Weert!


Woensdagavond 1 juni heeft het hier flink geregend. De hele dag heeft het doorgeregend en s'avonds nog onweer. Mijn atelier en het kantoor van mijn pa liep helemaal onder water. Via het aanrecht kwam het water omhoog. Om 11.00 uur begonnen we met hozen. Om 4.00 was het wel wat minder, maar het water kwam nog steeds binnen. We waren moe en moesten natuurlijk ook nog even slapen. De scholen waar ik les moest geven heb ik afgebeld en ik heb de hele donderdag gedweild. Op het journaal werd ons verteld dat we dit soort weer in de toekomst meer krijgen. Ik hoop het toch niet!